ZNAKOWANIE JAJ
Znając zasady znakowania jaj, wiesz co jesz!
Jaja przeznaczone do handlu detalicznego, a więc jaja klasy A, muszą być odpowiednio oznakowane. Zgodnie z§ 33 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 roku w sprawie znakowania środków spożywczych (Dz. U. Nr 137, poz. 966 z późn. zm.) na skorupce musi znaleźć się kod producenta. Taki numer składa się z kodu systemu chowu, kodu państwa oraz weterynaryjnego numeru identyfikacyjny fermy.
Kod systemu chowu kur:
- 0 – jaja z produkcji ekologicznej,
- 1 – jaja z chowu na wolnym wybiegu,
- 2 – jaja z chowu ściółkowego,
- 3 – jaja z chowu klatkowego.
Kod państwa członkowskiego Unii Europejskiej:
(np. PL), w którym zarejestrowana jest ferma.
Weterynaryjny numer identyfikacyjny fermy składa się z 8 cyfr:
- kod województwa (dwie cyfry),
- kod powiatu (dwie cyfry),
- kod zakresu działalności (dwie cyfry),
- kod fermy w danym powiecie (dwie cyfry).
Opakowania jaj kurzych muszą posiadać na zewnętrznej powierzchni
dobrze widoczne i czytelne oznaczenia:
- kod zakładu pakowania jaj,
- klasa jakości (np. „klasa A”),
- klasa wagowa (np. XL – bardzo duże),
- data minimalnej trwałości,
- zalecenie przechowywania jaj po zakupie w warunkach chłodniczych,
- metoda chowu kur wyrażona słownie (np. „jaja z chowu klatkowego”).
Na zewnętrznej lub wewnętrznej powierzchni opakowania powinno znajdować się objaśnienie znaczenia kodu producenta (tj. kodu umieszczonego na skorupie jaja).
Wyróżnia się następujące kategorie wagowe dla jaj klasy A:
- XL – to jaja bardzo duże; o masie powyżej 73 g,
- L – to jaja duże; o masie od 63 g do 73 g,
- M – to jaja średnie; o masie od 53 g do 63 g,
- S – to jaja małe; o masie poniżej 53 g.
Data minimalnej trwałości jaj do spożycia wynosi 28 dni.